Wednesday, June 22, 2016

钱币收藏是投资吗?(三) Adakah Simpan wang lama satu pelaburan? (3)

钱币收藏是投资吗?(三)
Adakah Simpan wang lama satu pelaburan? (3)



没错,钱币收藏是爱好。我还记得每次告诉朋友我在钱币收藏有赚到些小钱,朋友都会觉得惊讶。为何收藏爱好可以赚到钱。一般我们搞什么爱好,每次都是要付钱才可以找到满足感。当然收藏钱币也必须付费,不过你也可以用高价出售。所以从这方面可以看到钱币收藏可以用这样的方式来赚钱。这就是为何钱币可以赚钱。这也难怪目前市场上有不少的投机卖家在网上售卖钱币。一般这类的卖家都不在乎所谓的品相(可能不懂品相)就以所谓的价格来出售。只要藏品出售后就一概不理了。所以这类的卖家我们甭管,只要我们懂的看品相,那就大可放心的来买。然而网上诈骗卖家不少,小心为妙还是上策。

Betul! mengumpul wang lama adalah hobi. Saya masih ingat lagi setiap kali saya beritahu kawan-kawan bahawa saya mendapat keuntungan daripada mengumpul wang lama, kawan saya akan terkejut kenapa wang lama sebagai hobi boleh membawa pulangan yang lumayan. Sebagaimana ramai yang menganggap hobi perlu duit dan selalu cuba dapat kepuasan daripada hobi, tetapi pulangannya bukan untuk keuntungan. Walaupun hobi mengumpul wang lama memang kena mengguna duit, akan tetapi anda boleh jual wang lama dengan harga lebih tinggi. Ini terbukti di mana ramai penjual online yang jual wang lama. Saya selalu nampak online seller ini kecenderungan utk mendapatkan keuntungan tanpa menghiraukan ketulenan wang lama @ keadaan(condition) wang lama mereka. Mereka akan jual dgn harga amat menarik utk mendapatkan perhatian pengumpul.  Semua ini, kita tak perlu risau kalau kita tahu akan cara bagaimana mengenal-pasti ketulenan @ keadaan wang lama tersebut. Justeru itu, kita hendaklah berwaspada bagi megelakkan penipuan terutama belian melalui talian.

就如上面提到的你可以在那里买到钱币藏品。当然很多管道你可以买到藏品,比如网上的模拟店,实际店,拍卖会,钱币展销会以及不忘了我经常喜欢逛的跳蚤市场和等等。这就是可以寻宝的地方。我以前比较喜欢在Ebay上买东西,只因当时有Buyer Protection(买家保护)的条例。只要我们投诉有理,一般这些卖家都要退款或者接受退货。这就是当年的我喜欢。再者就是在跳蚤市场寻宝,这里的卖家只会告诉你不懂真假,所以只有要靠自己的火眼金睛了。买错自己负责,买对就捡到宝。这就是跳蚤市场的魅力。然而在拍卖会,我就是时常会标到忘我,很多时候就是为了心爱的藏品,而不惜高价来标。但是往往就忘了拍卖会的费用。其实这费用可不低呀!至于网上除了Ebay,也有FB里也可以找到藏品。这就看你是否时常上FB咯!这里有时候有便宜货捡。呵呵呵!(待续)

Saluran untuk mendapatkan wang lama ada perbagai jenis. Di mana anda boleh dapat wang lama dari Internet, kedai, lelong , pameran wang lama dan juga Pasar Lambak di tempat-tempat masing-masing.Saya lebih suka beli dari Ebay disebabkan ebay ada satu peraturan yang melindungi pengguna iaitu "buyer protection". Kalau apa-apa kesilapan dari penjual, sebagai pemblei seperti kita akan dapat pulangan wang @ gantian dari seller. Ini adalah kebaikan ebay. Disamping itu , saya juga pergi ke Pasar Lambak untuk cari "harta karun". Di sini kita kena berhati-hati dan mempunyai pengetahuan supaya tak terbeli barang yang tak berbaloi dibayar tersebut terutama kepada penjual disana yang selalu menjawab "tak tahu“ bila ditanya . Manakala di Auction House, kita boleh bid wang lama yang kita minat, saya selalu terlupa akan auction fee yang amat tinggi dimana saya selalu bid sampai "over budget". Kesian saya selalu jadi miskin selepas auction. Satu saluran lagi adalah Facebook, disebabkan ramai org guna FB, jadi FB terdapat banyak group yang jual wang lama. Jadi pandai-pandaila mungkin rezeki anda untuk mendapat wang lama yg best2 kat sini. (bersambung)  

1 comment: